Västerut

Jaha…nu har det gått några dagar…o jag har hunnit smälta alla intryck från min utflykt tilll kusten….

Det blev ett par mysiga,roliga,intensiva dagar med min barndomsvän o med släktingar…

Måndagen började ju med att jag kom på att det var ”Söndag”….alltså går inte bussen till stan som vanligt.Första turen gick således hemifrån mej när det var dags för Uddevallabussen att starta från Resecentrum….Bara till att packa ”Dramaten” o traska iväg….Hann även få en skur över mej,men efter dryga halvtimmen var jag på plats i bussen som gick västerut.Väl framme i Uddevalla hoppade(?) jag av vid Skansplan o tog mej ner till tåget.Skulle ju till Bottna o besöka min gamlaste barndomsvän!Dit gick ju inte tåget …utan jag fick stiga av i Dingle(hur ofta gör man det).Jag var den enda avstigande….Men man måste säja att det gick smidigt…på en timme o nitton minuter från Trollhättan till Dingle!(Fanns andra alternativ som skulle ta över 3(tre) timmar….Där mötte hon mej med bilen(SAAAAAAB)!

På detta fotot är vi i Fredrikstad.Regnigt verkar det för hon (Birgitta) har sin ”Prasselkappa” o jag har regnkappan.Ser att jag har min tjocka hemstickade ,ljusblå tröja(verk av tant Maja) o så har jag….ELASTABYXOR….

Nu gick alltså färden vidare till Bottna o deras härliga hem där jag välkomnades av gubben också….+ naturligtvis av Tarzan!

Av någon anledning gillade han mina tår….

Nu kunde jag alltså med egna ögon beskåda alla elefanter…o jag lovar…det var MÅNGA!!!!

Fram på dagen tog vi oss en tur mot kusten! Det blev Bovallstrand,Väjern,Hunnebostrand,Sotenkanalen,Smögen o allt vad det nu hette(mitt minne är kort).Detta var ju platser jag faktiskt aldrig besökt(förutom med Elida en gång i forntiden).Jättemysigt…o vackert…

Obs!Detta är inte Birgitta!

Hela kvällen sen blev det ju nostalgitjatter o fotoalbum o dessutom god paj…så det var en trött,mätt,nöjd Gun som la sej i den sköna ,bäddade sängen o kunde somna till grannens sång därute i nationaldagsnatten:”Du gamla du fria”!

Dagen därpå for vi till Tanumshede för Postjobb respektive vidare bussfärd mot Strömstad.I Tanum hann vi med en fika också!!

På bussen väntade syrran(Eva) o vi for vidare mot staden ,som sett oss växa upp,men som numera är verkligen annorlunda….Inte klokt vad det har förändrats…nya bostadsområden poppar upp hela tiden….många affärer försvinner o desto fler kommer till.

Nu fick vi förmånen att komma på goooood fika hos vår yngsta kusin,som nu fått sej en egen lya i våra barndomstrakter….Hemmagjord Budapest sitter gott efter den långa(!) bussresan.

Sen blev det Växtriket o blominhandling.Köpte,som vanligt.en citrontimjan till mej själv också+en kruka med Humle att ha i min trädgård!Färden,med morbror som chaufför,gick sen till kyrkogården.Där väntade två gravar på omvårdnad!Ingen vacker syn…..men det blev i alla fall mkt bättre sen vi rensat o planterat o stått i!!!!

Nu vart det Ånneröd nästa o en underbar middag med fiskgryta med räkor o ostkaka till efterrätt!!!Mums!

Som vanligt,grävdes det upp lite plantor också….för vidare liv(förhoppningsvis) i Trollhättan!

Tiden gick alldeles för fort o snart var det dags för återfärd med buss till Skee o sen tåg därifrån till Uddevalla o så bussen hem.

Syrran stannade kvar tills torsdag,så det blev ännu mer snatter  ……

TACK alla ni…..Birgitta o Mats o Tarzan+Forsbergs+ syster Eva…… som gjort dessa dagar till ett rikt minne för mej!

One response to this post.

  1. Posted by LISA on 10 juni, 2011 at 12:17

    Hej, Det var en trevlig tur,förstår jag.Jaså, kusinen har flyttat hemifrån…..Tänk vad tiden går! Var i stan bor hon? Så kul att du fick träffa Birgitta också. Lycka till med planteringen,det tar sej säkert. Kram från Mej.

    Svara

Lämna en kommentar