Separation

Denna vecka har det hänt…..Efter c:a 40 år har vi skilts åt!

Första gången vi sågs var i början av sjuttiotalet….i min lilla lya på Klareborgsgatan i Majorna!Älskade dej från första stund! Du var som gjord för mej! Perfekt både till utseende o figur! 1973 flyttade vi till Strömstad o hamnade i den lilla lägenheten på S.Hamngatan…den var på 20 kvadrat,med trekantigt kök o toa i källaren(tillsammans med Ingeborg,som hade syaffär i källarvåningen under mej) Sedan blev det dags för den mysiga lägenheten på Surbrunnsgatan….mitt emot Favör…med fin skjutdörr o grön heltäckningsmatta.Under den tiden skildes vi åt för första gången….Jag for till Vadstena för att jobba i Baptistkyrkan,Betania.Under tiden hade Yvonni flyttat in i min lägenhet o hade förmånen att få umgås med dej.När sommaren kom var jag tillbaka o vi bodde där ihop! Så fortsatte det några år…Det blev Korskyrkan i Borlänge (inne på Domnarvets område), Mellersta Norrland,med boplats i Ammer tillsammans med Kina. Efter det sas lägenheten i Strömstad upp o allt mitt pick o pack (nästan) magasinerades ute på Hälle. Men du,min vän,fick tillbringa några år hos mamma o pappa ,som också bodde på Surbrunnsgatan (men med havsutsikt!). Dom älskade dej!!!!! Själv bodde jag med Yvonni uppe i Umeå (o gick med Kioskvagnen på dåvarande Regionssjukhuset.Kul! Dessutom sydde jag för Barbros Bod där!) Det blev även ett år i Tärnabyo Slussfors,där jag trivdes gott i församlingarna! Överkalix blev sedan mitt hem,tillsammans med Els-Marie.Vi bodde i Saron där.Under alla dessa år tillbringade jag alltså somrarna med dej…..Men när det så var dags att styra kosan mot Skellefteå (fattar ni nu varför jag håller på dom!!!!) så fick du följa med!!!!! Helt plötsligt öppnades en möjlighet att få med mej hela mitt möblemang dit.Där bodde jag på Storgatan i en jättemysig lägenhet (i pingstpastorns hus!) o jobbade i en liten församling där,som hade en lokal i en källare….Betania! Som vanligt (!?) blev jag inte långvarig där heller,utan efter ett år kom en flyttbil från Örebro o hämtade oss.Efter nån månad fick jag en fin lägenhet på Höglundagatan o där camperade vi ihop i flera år……C:a sex år var jag ju på Korskyrkans fritidsgård,Adolfsberggården! 1989 blev det en annnorlunda flytt…över havet till Koster o Elimkapellet där.Där bodde vi bra i fem (!) rum o kök….Men när vi skrev 1992 hade Ulrik hämtat oss med flyttbil i storm på Kosterfjorden…för att hamna uppe i gamla Strömslund i Trollhättan.I en lägenhet,med utedass o en vattenkran (kallt) levde vi ändå bra några år….för att sedan hamna på ”rätt” sida av Älven…i Karlstorp…numera i lägenhet nr två på samma område.

Ja du…mycket har du fått vara med om!!!! Många har njutit hos dej!Men nu ,efter c:a 40 år,har alltså våra vägar skilts…..Du var nu helt utsliten o kunde nog inte ge så mycket mer…..min kära vän…..

Visst blev du trasigare o trasigare….men dom sista åren(20) fick du ju alltid ha en filt över dej……När du bodde hos mor min,så försökte ju hon att göra dej i ordning….hon stoppade o sydde så du blev såååå fin…..men det höll ju inte i all evighet det heller…

Jaja….så går det…en dag är man gammal o orkeslös o får bytas ut mot nån som är yngre o fräschare….Så blev det för dej,min gode vän….o nu har du väl hamnat på tippen….för han,Lennart.tog ju med dej för vidare äventyr….Han ,Lennart,hade alltså samtidigt med sej din efterträdare!!! Den hade han fixat så nu håller den även för mej!!!! TACK ska han ha för det!!!! Och TACK till frun hans,som ställde upp o inhandlade den på PMU:s Second Hand på Kardanvägen (Välkomna dit!). Det går inte att komma ifrån att han(?) ,den nye,är bra mycket fräschare o snyggare o helare o…..helt underbar att sitta i!!!!! Vad den kostade…Jo,230:-…Lagom pris!

                                                                               

    Ja….den här kan jag nog också ha i 40 år…..vem vet…..Jag gillar den….mycket….Men,nog kändes det att skiljas från den andra…

Nu önskar jag er alla en bra dag i ERA sköna fåtöljer…..!!!

       

7 responses to this post.

  1. Posted by LISA on 4 februari, 2011 at 07:07

    Jag är värre än dej! Min bokhylla…….
    Den köpte jag 1967 och tänker behålla den livet ut!
    Visserligen har jag inte flyttat lika många gånger som dej,där ligger jag i lä….
    Stolen är jättesnygg.Hoppas att den håller lika länge.

    Ha det . Kram

    Svara

    • Ja du syrran,men så är du ju äldre(!) också….hihi! Dessutom vet jag ju inte hur gammal den var,eftersom jag ju hyrde möblerat…o sen så köpte jag hela möblemanget för 300:-(soffa+fåtölj+denna snurrfåtölj+teakskåp+soffbord+vanlig stol+säng+tavlor+mattor…..ja det var säkert nåt mer också)Bra pris!Det var ju Morgan(o naturligtvis du o pojkarna!) som hjälpte mej flytta från Majorna….minns du?

      Svara

  2. Vackraste kärleksbrev elr iaf kärleksförklaring jag läst någonsin..tror jag,Gun!!Å’ jag som inte gillar PRYLAR..här ställdes hela min ideologi på kant…den om att ‘prylar’ aldrig kan bli så betydelsefulla elr oersättliga..(hittar inte ordet! 😉 ) Här framgår klart och tydligt,på ett så fenomenalt vackert språk ,att ni verkligen hade en äkta kärleksrelation..du o din gamla fina fåtölj!Älskar att läsa detta..har läst det högt för familjen och de trodde att det var ett proffs som skrivit..å’ jag svarade”JAPP..klart hon är proffs,min goa klasskamrat,hon har ju haft de bästa av ‘Fröknar’ ever”(Sölsnaes och Adina*fniss*) UNDERBART,Gun..jag kommer att komma tebaka och läsa detta fler ggr…för detta grep tag i mitt hjärta,på ett märkligt sätt.
    Javisst är din ‘nya’ ett KAP..helt enormt fin,kan bara Gratulera och önska 40 nya goa år 😉
    Åsså önskar jag att du kommer att skriva snart igen..vet att jag inte är rätt person att säga det …men så är det iaf 🙂
    Hoppas ni får en skön Lördag,du och ersättaren,kanske det blir att kolla lite alpint elr så?
    Ta gott hand om Dig!
    Kramen är som alltid…innerlig.

    Svara

    • Ojoj då så rart skrivet! Minns faktiskt inget av Sölsnaes förmåga att lära ut,men Adina var duktig…trots allt!!! Egentligen gillar jag ju att skriva,men som du vet finns inte alltid lusten.Men får man ett så mysigt ämne,så rinner det ju på!Kram till min gamla stadsdel!

      Svara

      • Men Gun?Minns du inte Sölsnaes?Hon var/är den bästa av alla lärare vi hade genom åren,enligt mig 🙂 Jag var iofs väldigt arg på henne då hon prommenerade ända upp till oss på Solbo och övertalade min Mamma att jag skulle få fortsätta läsa(Realen)..Mamma tyckte inte hon hade råd med det,jag var allt för dyr i drift hette det jämt:(
        Pappa och S.Sölsnaes övertalade henne iaf o jag var GÖRSUR,för jag ville bara komma hemifrån så fort som möjligt..men det var kanske tur att det fick dröja ngr år..man va’ ju inte mer än 12-13år då.Tycker ändå att de där 4åren i realen kunnat kvitta,rent skolmässigt(jag läste nog alrdig en enda läxa?)..men alla goa klaskamrater o annat var/är värdefullt:)Roy som jag gifte mig med,pojkarnas Pappa,han gick ‘bara’ 7år och se hur bra han lyckades!Kan dra många liknande exempel.Så skolbetygen är inte alltid/ofta avgörande för hur livet kommer att se ut sen.Adina räddade mig väl genom de där 4:åren,med sin godhet..kan än idag ångra hur vi höll på att luras med hene att det brann i ”Bokta”:( Usch..men man förstod väl inte bättre o det va’ ju inte av elakhet!
        Ha nu en Go’ Söndag..Kanske med ännu mer skidor?Själv ska ut o leta efter äldsta sonen m familj,Maja skulle tävlat i friidrott(Gbg innomhus) denna helg,men blev oturligt nog krasslig..hon var ensam 11-åring uttagen från Std:)KramarOM:)

  3. Posted by Marianne Redtopp on 26 februari, 2011 at 10:06

    En bra säng är A och O och din verkar ju rolig till råga på allt 🙂 och blir säkert ännu bättre när lampan o resten stämmer!Känns som det var en evighet sen jag läste din blogg men det är alltid lika trevligt 🙂
    Önskar dig en fin helg och ett snart återseende,kram!

    Svara

    • Hej Rödtoppen!
      Va kul att se dej här i mitt nya krypin! Välkommen hit! Jag stortrivs i min nya säng!!!!Har vridit på lampan…..;-)Ha det gott!

      Svara

Lämna en kommentar